I 2014 valgte vi at bruge sommeren på at sejle til Amsterdam i vores 35 fod motorbåd, Morgenfruen. Det tog lidt over 2 måneder, og det bragte os forbi mange spændende byer i Tyskland, Holland og selvfølgelig Danmark…
Ruteoversigt:
Næstved > Kerteminde > Horsens > Sønderborg > Flensborg > Friedrichstadt > Groeningen > Amsterdam > Elburg > Haren > Hannover > Hansahafen > Travemünde > Nysted > Næstved
21 maj.
Start på vores sommertur 2014.
Efter at vi i går fik sagt pænt farvel til en masse dejlige mennesker, familie og dejlige venner i havnen. Så startede vi ud fra Nolds Havn kl. 6.00 i morges i fint vejr, gennem Karrebvæksminde broen kl. 7. Solen prøvede mange gange at bryde igennem, men kunne ikke rigtig brænde noget dis væk. Nogen vind, men den kom tilpas agten fra. Efter at vi havde paseret Stigsnæs og gik igennem Agersøsund aftog den noget og vi havde en fin tur over Storebælt. 12.30 anløb vi Kerteminde. efter et lille hvil, var vi en tur rundt i den hyggelige by, fik handlet lidt og ellers stod den på afslapning på MorgenFruen. Fik set her i Kerteminde hvordan et hyggeligt havnemiljø kan skabes, der kunne Næstved lære meget.
22 maj.
Stod igen tidlig op, og afgang fra Kerteminde 6.30, Fin tur forbi Romsø og rund Fyns Hoved. Hvor efter vinden tog til, men igen var vi heldig at havde den agten ind, så vi nærmest surfede på ret store bølger mod Juelsminde, som vi anløb 11.40. Fandt en fin plads synes vi, men kunne godt se at vi havde fået lidt storheds vandvid, agterfortøjninger var ikke lange nok til at vi kunne nå ind til broen, så de måtte forlænges og så lå MorgenFruen ellers og blomstrede blandt 45 til 54 fods skuder. Efter en frokost gik vi en tur i det meget flotte vejr. Kaptajnen fik et par nye sandaler, da de gamle er blevet væk, hvilket jo nemt kan ske med al den plads vi har. Fik besøg af Kaja om eftermiddagen, blev inviteret på kaffe og dejlig kage, på en af de dejlige restauranter, der er i Julsminde. Ellers en dejlig lasange til aften og en fodboldkamp i fjerneren Danmark – Ungarn 2 -2. Og en beslutning om ikke at skulle så tidligt op i morgen.
23 maj.
Så må det være slut med at stå så tidlig op, så den blev 8.30 før vi stod op efter en ret urolig nat med en masse regn, torden og blæst. Var hos bager efter vores to håndværker, ( næsten lige så gode som der hjemme) Vi tog et bad efter morgenkaffen og kl. 10.45 kastede vi fortøjningerne og drog mod Horsens, fin tur med kun lidt vind efter Snaptun og gennem Horsens Fjord, var vandet næsten strøget. Ankomst Horsens kl. 13.20, alle flag var hejst, vi fandt dog ret hurtigt ud af, at det ikke var for os, men fordi man forberedte sig på et stort internationalt ungdomsstæve der skulle afholdes her i weekenden. Efter frokost vandrede vi på besøg hos Kaja til eftermidags kaffe. Spiste til aften på Kajas kinisiske restauran. Tilbage på MorgenFruen kl. 22.30.
24 maj.
Ligger stadig i Horsens, flot vejr sol og næsten ingen vind, har inviteret Kaja på en sejltur i eftermidag. Sejled 14.40 gennem Horsens Fjord til Snaptun, hvor Kaja gav kaffen, Var tilbage i Horsens kl. 18.00. Blev igen inviteret på Kinisisk middag. Var tilbage på båden ca. 23.00.
25 maj.
Sov igen længe først kl. 8.30 fik vi øjne. Fik besøg af en tilknyttet havnen, som kom og forærede os en bog, skrevet af en tidliger formand for sejlkluben her, Sildeøje og Karlkasket en meget homoristisk bog om to gamle gutter på over 80 der tager sammen på sejltur, til forskellige øer, blandt andet Bornholm. Grunden til han synes vi skulle ha´ bogen kan i få senere. Gik til Kaja ved middagstid, hyggede om eftermiddagen, var ude at spise om aftenen, og efter et par spil Rommy og en Averna ( jeg vandt) tog vi afsked med Kaja, gik tilbage til morgenFruen. Og er klar til afgang mod Haderslev i morgen.
26 maj.
Klar til afgang fra Horsens kl. 6.30. Sol og næsten vindstile. Så flere marsvin på vej ud af Horsens Fjord. Paserede Snaptun 7.40. Flot tur, sejlede en del med selvstyren og nød det flote vejr. Under den nye Lillebæltsbro kl. 11.05. Kl. 11.15 blev vi stoppet lige før den gamle Lilebæltsbro og fik besked på at området var spæret indtil kl. 14.00 på grund af noget kabelarbejde. Sejlede indtil Kongebro Havn, fik kantet os ind langskibs, højest 1 meter at give af for og agter, men det gik. Gik en tur i den nærligende dyrehave, så både Dådyr og Kronvildt. Kl. 13.00 kunne vi se skibe begynde at sejle under broen, og vi kantede os ud igen og begav os videre mod Hadersle. fin tur ved Bramsø begyndte det at lufte lidt, men igen heldige vi havde den ind agten. Havde haft telefonisk kontakt med Regina, som fortalte at Erwin havde været i havnen og resseveret en god plads til os, og samtidig var vi blevet inviteret på grill. Flot tur ind gennem Haderslev Fjord. Erwin tog imod os på Kajen kl. 16.50, kørte med ham til en rigtig hyggelig aften med alt for meget god mad på Solbaken. Gik tilbage til havnen og var ombord godt trætte efter en lang dag, kl. 23.00. Godnat.
27 maj.
Afslapet dag i Haderslev, fik handlet lidt om formiddagen. Solskin men temlig kraftig vind. Det var meningen at Regina og Erwin skulle havde været til gril på båden, men i løbet af eftermidagen begyndte vandet stige i havnen og inden aften stod broen 20 cm under vand,. Så vi måtte udsætte til i morgen. Der loves temmelig meget vind i morgen igen, så det bliver først torsdag, vi kommer videre. Så vi slapper af og nyder tilværelsen.
28 maj
Stadig højvandet da vi stod op 8.30. Jeg soppede i land efter morgenbrød. Sidst på formiddage kom Regina og Erwin på havnen og vinkede farvel, de fik deres børn på besøg, så de har en gang grill tilgode på MorgenFruen. Først kl. 14.00 fik jeg bugseret Mette i land, da var broen tør igen. Tur rundt i byen, Mette blev klippet på rekordtid, det kostede så til gengæld kun 130 kr. Hyggede resten af dagen og aftenen i båden. Så fodbold Danmark – Sverige vi vandt 1-0.
29 maj.
Stod op ved 9 tiden, efter morgenkaffen kom jeg vand på, og derefter sejlede vi hen og tankede disel. 10,25 afgang fra Haderslev, både sol og ovrskyet. Da vi kom ud gennem Haderslev Fjord, viste det sig at der var en del vind, men igen var vi heldig at havde den hovedsaligt ind agten fra. Da vi kom ned og havde Als på bagbord kom vi i læ og havde en fin sejlads til Sønderborg mødte en del store gamle træ skibe. En af de rigtig store Hollandske mødte vi lige ved genemsejlingen af klapbroen i Sønderborg, sammen med nok 30 almindelige sejblåde så der var trængsel. Ankom Sønderborg lystbådehavn 16.00. Da vi betalte havnepenge, fortalte havnefogeden at der startede en kapsejlads herfra i morgen til Flensborg for gamle træskibe, og der ville derfor være rigtig mange inde i havnen ved Sønderborg Slot. Så dem måtte vi da ind og kigge på, imponerende, vil tro der lå omkring 100 træskibe i forskellige størrelser og nationaliteter. En del veteran biler var der også samlet på kajen.
30 maj.
Afgang 9.40 fra Sønderborg, fin sejltur til Flensborg ankomst 13.45. Lagde til hos Niro-PE, en havn på vestsiden af fjorden og tæt på Købmandsgården. Havnepenge 14 euro incl. strøm og bad. Tilgengæld 50 euro i pant for nøgle, så er de da også sikker på at få en igen. Var oppe i Købmandsgården og handle lidt sodavand, øl og Somersby. Sener på jagt efter Tysk mobilnet, fandt også langt om længe en Vodafon foretning fik købt og tilbage langs havnen hvor de gamle træskibe var begyndt komme ind. Hjemme igen, kunne ikke få nettet til at virke. Spiste til aften og vandrede så den lange vej tilbage til Vodafon forretningen med computer og det hele, for at finde ud af at de havde lukket for 20 minutter siden, når hjem igen på ømme fødder og prøve igen, og langt om længe lykkedes det, ellers havde i jo heller ikke kun få nogen beretning i dag. De lover en del vind i morgen, så vi tager nok en ekstra dag her i Flensborg Fik forøvrigt de første asparges på turen.
31 maj.
Overligger dag i Flensborg, temmelig blæsende, sol men en kølig vind. Efter morgenkaffen var vi oppe og handle lidt mere i Købmandsgården. Og derefter på jagt efter et sted hvor vi kunne få byttet vores gasflaske, det lykkedes ikke, de steder hvor de handlede med gas, var det en anden type og meget større end vores, når men godt vi har stadig 2 næsten fulde, så mon ikke de rækker, ellers må vi til at spise kold mad. Gik sener en tur på havnen og kiggede på de gamle træskibe, der er også en vældig leben, med musik og en masse boder. Sparede på gassen og spiste istedet en stor bradvurst hver. Fik købt et Tysk og et Hollandsk gæsteflag så nu er vi klar til at erobre begge lande. Håber vinden løjer at til i morgen som de har lovet for så vil vi nemlig vider.
Søndag den 1 juni.
Efter morgenkaffen, fik afleveret nøgle og klar til afgang kl. 9.50 næsten vindstille, men kedeligt gråt. Fin tur ud gennem Flensborg Fjord, og så kom solen frem (det er vist TV 2). Gennem indsejlingen til Slien kl. 14.45. Anløb Maasholm lystbådehavn 15.10. Tog plads 1 lige indenfor i havnen, men fandt ud af pladserne ved denne bro var beregnet for både indtil 10 m. vi stak lidt udenfor, smtidig fandt vi ud af at der fra denne plads var den længste vej til havnekontor og toiletter. Så vi kastede fortøjningerne igen og tøffed længer ind i havnen, fandt en god plad ved bro A plads 23. Fik en god snak med nabobåden, spiste sen frokost. Fik at vide at vores gasflaske kunne byttes hos en lille købmand oppe i byen. Vi fandt købmanden og en meget sød pige, som efter ganske få ord fra mig, spurgte kommer i fra Danmark. Hun gik i Dansk skole i Sleswig. Vi fik byttet vores gas og var glade. Sener på aftenen gik vi en tur i den lille hyggelige by og en tur ud på diget. Flot vejr og flot aften.
Mandag 2 juni.
Afgang Maasholm kl. 8.50 inden endelig afgang fik vi tømt holdingtanken, så nu ligger vi igen lige i vandet. Sol og ingen vind så en fin tur. 12.30 ankom vi Holtenau, synes vi havde sejlet nok for i dag, så vi lagde til ved gæstebroen lige ved den gamle sluse. Fint sted men der var ingen strøm på broen, så hjælp ingen internet og tv. Når gik en tur i byen og prøvede at finde en havnefoged, det lykkedes ikke, men fik at vide at han ville komme på broen i morgen kl. 7 med morgenbrød. Mette tog et bad det samme ville jeg sener på aftenen, men da var en rengøringskone igang, og jeg fik at vide at når hun var færdig blev der låst og lukket for i dag, så badet må vente, det var ellers gratis her. Når gik tidlig i seng, så vi er klar til i morgen.
Tirsdag den 3 juni.
Stod op 6.40 og rigtig nok havnefogden kom kl. 7.00, hvad der ikke passede var at han havde morgenbrød med. Så det måtte jeg selv ud at finde. Snakkede med båden foran os de skulle også sluses, men først sener på dagen. pludselig kl. 8.30 sagde de at slusen var åben, så tjep fik kastet fortøjninger og 5 minuter efter var vi i slusen. Vi havde lidt problemer med at få betalt, først efter vi var kommet op ad stigen opdagede jeg at der ikke var så mange euro i pungen, ned ad stigen tilbage og hente forsyninger. Tilbage op ad trapperne i tårnet blot for at få at vide at her kunne vi ikke betale, nedenfor stod der en automat hvor betalinge skulle ske. Ned igen for at finde ud af at jeg stod foran automaten med en 100 euroseddel og det største automaten kunne klare var 50 euro. Når ned af stigen igen tilbage til MorgenFruen og finde noget mindre mønt, endelig lykkedes det at få betalt de 18 euro. Og inde vi var tilbage på MorgenFruen var slusningen slut og portene åbnet, så det var bare om at få startet op, og så var vi på Kieler Kanalen. Her føler man sig godt nok lille, når både paserrer, hvor man skal kigge op i anden etages højde for at vinke til kaptajnen. Fin tur i sol og kl. 12.00 ankom vi til Rendburg. Fik en fin plads og rart igen at få landstrøm, så mobil og tablet kunne blive ladt op. Ville gå en lille tur og kigge på byen, først fulgte vi en blå streg der markerede en turist ruten, når den fulgte vi en times tid, så stoppede den pludselig nede ved Kiele rkanalen. Så fulgte vi den kom under den høje jernbanebro hvor den sjove kabel færge hænger, mente at nu havde vi ikke langt tilbage til havnen, det mente vi heller ikke efter yderlige 2 timers vandring, Først kl. 17.00 var vi godt trætte tilbage. Start på turen var kl. 13.00, så det blev ikke den planlagte lille korte tur. Fik betalt havnepenge, spist lidt salat og så står den vist på afslapning resten af aftenen, man er vel på ferie.
Onsdag den 4 juni
Ligger stadig Rendsburg, har slappet af. Hentet vores bestilte morgenbrød hos havnefogeden. Efter morgenkafen gik en tur i byen var inde og se Marie Kirschen, der sad en dame og keddede sig, så vi var nær aldrig sluppet ud igen, meget snaksalig. Kirken er den ældste bygning i byen fik vi at vi vide. Har fået fyldt vand på og ellers er der vist ikke sket så meget i dag. Flot vejr.
Torsdag den 5 juni, (grundlovdag og fars dag)
Stod op til regnvejr, fik hentet vores bestilte morgenbrød hos havnefogeden. Se sådan noget sørger havnefogederne for hernde Ole. Besluttede at se tiden an til kl 11, og da var det også stilnet så meget, at vi lagde ud fra Rendsburg kl. 11.20. Efter et kvaters tid var det helt tørvejr og efter en times sejlads på Kieler kanalen brød solen igennem. En del vind, men mærker man jo ikke så meget til på kanalerne. Mødte en del meget store skibe, 13.30 drejede vi fra Kieler kanalen og ind på Gieselau-kanalen. Ved Slusen kl. 13.55, ingen ventede, og vi fik at vide hos slusemesteren at skulle vi alene igennem kostede det 10 euro, var vi to kun det halve. Så glade var vi da der kom et hollandsk sejlskib og lagde til bag ved os, men glæde var kort, de skulle slet ikke gennem slusen, men blot ha´ deres frokost og så tilbage til Kieler-kanalen. Så desværre 10 euro og vi var videre. Ca. 14.35 kom vi til Lexfähre en lille havn lige før den næste sluse, der var ikke meget plads, men med en venlig tyskers hjælp fik vi kantet os ind, og straks gik havnefogeden igang med at vaske andelort af broen vi lå ved. Det skulle vi sandelig ikke gå og træde i. Gik en lille tur, men der er godt nok ikke så meget at se her, det mest opsigtvækkende, var en meget flot regnbue. Der kommer stadig nogle byger, men udsigten siger tørvejr i morgen, så det håber vi passer. Sov godt alle der hjemme.
Fredag den 6 juni.
Stod op til sol, men meget blæsende og en ret kold vind. Afgang Lexfäre 8.25. Gennem slusen 8.40, stadig alene, der er i det hele taget ikke meget trafik på Eideren. Åkander langs bredden meget idylerisk. Fladt landskab med mange får. I Pahlen mødte vi en klapbro, kun 3.50, så vi måtte ringe til brovagten, han ankom straks efter og åbnede. Ankom slusen i Nordfeld kl. 13.15, der var grønt lys så vi kunne sejle lige ind, også her som eneste båd, så slip 10 euro. Efter Nordfeld skal der tages hensyn til tidevandet, men fik at vide hos slusemesteren at der var ingen problemer til Friedrichstad, hvis vi bare fulgt riskostene så var der mellem 3-4 m. vand. Ankom til slusen i Friedrichstad kl. 14.00, som man skal igennem for at komme ind til byen og havnen. Her fik vi en retur billet for 14 euro. Kom fint igennem og fandt havnen lige ind til styrbord, første plads vi prøvede, var for smal, men også her var der hjælpsomme tysker, som forfalte at de yderste pladser var bredere, de hjalp ligeledes med fortøjning. Pudsigt nok var de fra Lübeck og de anbefalede Lübecker Motorboot-Club som var deres hjemhavn, når vi var på hjemturen. Og vi kunne fortælle at der lå vi sidste år. Grillede den flankesteak som var tiltængt Regina og Erwin, men måske godt de ikke fik den, nemlig noget sej. Gik en tur i den meget hygelige by, mange små kanaler og huse som i Holland, så måske en forsmag på Amsterdam i mindre målstok. Var også en tur på diget og snakke med fårne, men de forstod vist ikke dansk. Vinden har lagt sig helt og det er en pragtfuld aften, med en masse fuglesang.
Lørdag 7 juni
Stadig Fiedrichstadt og nu med rigtig sommervejr igen 25 grader og fuld sol. Fik pludselig i formiddags besøg at to toldere. Men det de var mest intresseret i var om vi havde været på Helgoland, som jo er toldfrit område, og da vi ikke havde været der sagde de pænt auf widersen igen. Gået flere ture, nydt det gode vejr og byen. Vi tager nok en dag mere, har bestilt plads på en havnerundfart med dansk guide kl. 14 i morgen. Og så først mandag drager vi vider mod Tönningen og så er det snart ud i Nordsøen. Alt vel ombord.
Ps. send flere penge.
Søndag den 8 juni Pinsedag.
Nydt det gode vejr her i Friedrichstadt. Tog med på en kanalrundfart kl 14.00, med en dansk guide, og en busfuld 65 rejsende , så alderen passede jo fint. Gik en tur på torvet og kiggede på loppemarked en masse ragelse.. Og ellers afslapning med bøger og computer. Man skal havde god tålmodighed, der er meget langsom net. Prøvede at Skype med Maria, det gik slet ikke. Håber det bliver bedre i de næste havne. Håber i har lige så fint vejr der hjemme som her. Kan I sove godt alle sammen Godnat.
Mandag 9 juni
Stod op 7.30. Spiste morgenmad og gjorde os klar til afgang kl. 9.00. På grund af at det er helligdag, så er der kun mulighed for at blive sluset ud af byen, mellem 9 – 10 og igen 17 – 18. Inden vi lettede, kom havnefogden og sagde farvel, fortalte samtidig at der havde været indbrud i en af de små både længere inde på broen. Var ved slusen 9.05 da var den allerede igang med at slusen en båd den anden vej. Men efter 5 min var det vores tur, endu en båd kom og ville med ud. Sejlede mod Tönningen i et rigtig marsklandskab, diger og masser af får. Havde temmelig meget modstrøm, men da vi nærmede os Tönningen skiftede strømmen. Ankom Tönningen kl. 11.10, fik en god plads langskibs lige inden for i lystbådehavnen . Igen hjælp fra en flink tysker som dårlig nok havde nået at fortøjre sin egen sejlbåd lige foran os. Allerede efter et par timer kunne vi se at vandet i havnen . begyndte at synke, godt det er flydebro vi ligger ved. Gik en tur i byen, kunne se at inderst i havnen var vandet helt forsvundet, tænkte godt vi ikke lå der. Da vi kom tilbage efter et par timer, kunne MorgenFruen ikke flyde og kl.18 lå vi på land, godt plantet i mudder. Først kl. 19 begyndte vandet at komme tilbage og ret hurtigt efter kunne vi flyde igen. Så har vi også prøvet det, og det sker altså med 12 timers interval. Fik besøg af havnefogden 14 euro incl. strøm og vand. En meget flink og gemytlig mand, lovede at komme tilbage med kort over byen og anden information, for som han sagde vi skulle jo gerne være tilfreds med at ligge i hans havn.
Tirsdag d 10 juni.
Stadig i Tönningen, onsdag skulle det ikke blæse så meget, så vi afventer til i morgen. Fint vejr, sol og meget varmt. Tog toget over middag til Husum. Ville kigge på kort over Nordsøen. Fandt aldrig en marineforretning. Så ved 16.00 tiden tog vi tilbage. Mette fik skrevet nogle postkort og vi var i postkassen med dem. Eller gik det jo bare sådan lidt op og ned. Ca. 2.50 m. er der forskel på høj og lav vand. Mærkelig fornemmelse sådan pludselig at havde fast grund under båden. Held det er mudder som vi bare synker ned i og står fast.
Onsdag den 11 juni.
Kunne først komme afsted 10.20 på grund af vandstanden. Kom fint det første stykke ud til Eidersperwerket. Fulgte en lille turistfærge og kom også med den i slusen. Efter slusen viste det sig at sejlrende var lagt helt om efter vores kort på plotteren, kom ud et stykke nordliger. Sejlede så de næste tre timer med vind næsten på tværs ude fra. Glædede os til at vi skulle dreje ind mod Cuxhaven, hvor vi så ville få den agten ind, men der skete bare det at vinden tog til og samtidig paserede det ene kæmpe store fragtskib efter det andet og de gav nogle gevaldige dønninger. Strømmen imod vinden med heller ingen god kombination. Glade var vi da vi nåede Cuxhaven ved 19.00 tiden, den første havn vi var inde i var der meget lidt plads, så valgte at tage den næste, en stor lystbådehavn, hvor vi fik en plads, fin landing trods det var sådan nogle Y broer kaldes de vist, smalle flydebroer ud på den ene side. Dobbelt pladser. Fik betalt havnepenge, og en gang spagetti ret Ryddet lidt op efter turen, den kostede et par krus og et fyrfadslys. Vi ligger meget uroligt danser op og ned hver gang der kommer en båd ind i havnen, og ligeså når der pasere en af de store uden for havnen. Så vi skal vist havde fundet en plads længere inde i morgen, hvis vi bliver. Når godt trætte siger vi godnat herfra.
Torsdag den 12 juni.
Så har vi bidt skeer med Nordsøen i 2 dage. Og MorgeFruen og besætningen har klaret det fint. men må vi bede om det stille og rolige liv og sejlads på kanalerne. Stod op i Cuxhaven til sol og lidt vind 5 blev der lovet. Gad egentlig ikke rigtig sejle igen i dag, men da vi så vejrmelding for de næste dage, hvor de både fredag og lørdag truede med 8-10 og det først søndag skulle stilne af igen. Og vi skulle jo gerne møde Maria og Bjarne I Wilhelmshaven mandag. Så tog vi tyren ved hornene og lagde ud 10.10. Kom rimelig ud af Elben mundingen, vinden imod, dog med mange store Containerskibe og dermed følgende dønninger. FFk krydset over uden kollision , efter ca. 3 timers sejlads ramte vi indsejlingen til Wilhelmshaven og efter yderliger 3 timer med fin sejlads og vinden agten ind ankom vi til Wilhelmshaven, havde læst at slusen ind til byen kun blev betjent ind til 18.30, så var lidt spændte på den Flushaven man kan komme ind i ude fra. om der var plads. Men fik en fin plads ved flydebroer igen en havn afhængig af tidevandet. Kunne ikke rigtig finde en havnefoged, så vi henvendt os i en lille klubrestaurant, hvor krofatter, sagde at det kun han godt klare, vi kunne selv skrive i en stor bog, bådnavn og størrelse. Og da vi ikke viste hvor længe vi ville blive, kunne vi bare komme op og betale når vi sejlede, det må da kaldes tillid, men det var jo også Mette der førte ordet. Fik grillet lidt flæsk, og en lille gåtur. Og så var det ellers afslapning. Jeg ville se fodboldkampen Kroatien – Brasilien, Mette gik i seng, og jeg sov under næsten hele anden halvleg. Nu skal der heler ikke sejles de næste par dage.
Fredag d. 13 juni.
Sov længe, jeg gik efter morgenbrød, det viste at der var temmelig langt, men det lykkedes. Gad ellers ikke rigtig noget før kl. 14.00 hvor vi vandrede ud for at finde et sted at handle, nåede helt ind til centrum nok ca. 3 km. uden at finde et supermarked, men til sidst lykkedes det at finde NP-Makt (har aldrig hørt om et sådan før). så var det lige med at begrænse sig, da vi jo viste ca. hvor langt vi havde hjem til MorgenFruen. Godt vi kom væk fra Cuxhaven 12 sekm. i dag knap så meget her 9, men sol det meste af dagen. Fik at vide at pladsen vi ligger på er ledig indtil søndag. Men vi skal også gennem slusen på et tidpunkt og ind at ligge i byen.
Lørdag d 14 juni
Fik vasket båden, og skyllet alt salten fra Nordsøen af. Mette fik gjordt lidt rent indendørs. Om eftermidagen vandrede vi ind til centrum igen, fik købt et kort over byen. Og vi fandt en Vodafon forretning og jeg fik hjælp til at fylde på det mobile net, så nu er jeg på igen. Gik om aftenen op og betalte for de tre dage som vi har liget her i havnen 14 euro pr. nat. Så i morgen letter vi her fra og sejler ind nærmere centrum.
Søndag den 15 juni.
En lidt dum og ikke så perfekt dag. lagde ud fra Flushaven kl. 10.35 . Bagbordsmotor havde lidt svært ved at komme igang, virkede lidt som om den ikke fik brændstof. Men den kom igang og vi sejlede tilbage til den store Seeschleuse, denne er underlagt den Tyske marine. Mette ringede pænt op for at høre hvornår vi kunne blive sluset, og hun opfattede at det kunne vi kl. 13.00 . Kl. var nu 11.15, så vi lagde os pænt ind til en kaj med et stort krigsskib ved, for at vente. Kl. blev 13 og den blev 14 uden at der skete noget. Nå vi vovede os i land og gik frem til landgangsbroen af det store krigsskib her der stod en kvindelig og en mandlig marine soldat oppe på skibet. Og vi spurgte på vores fineste skole tysk om de kunne hjælpe. De var vældig søde og sagde at de skulle finde ud af noget, og lidt efter kom en overordnet ned af landgangsbroen, gav pænt hånd og sagde at han havde været i forbindelse med slusen, og kl. 15 kunne vi komme igennem. Glade gik vi tilbage til MorgenFruen, 14.30 begyndte der at komme sejlskibe ind i den meget urolige forhavn vi lå i. Og kl. 15 blev slusen åbnet, da var der pludselig samlet omkring 8 både, lysene blev grønne og vi sejlede ind som en af de første. Ville lægge til på bagbordside, det var en kæmpe sluse, med nogle flydebroer langt nede så Mette fik travlt med at sænke fenderne., kom fint ind, Mette kom ned på flydebroen med forfortøjningen og jeg kom ned med agter fortøjningen troede jeg, men pludselig begyndte bagenden at svinge ud og jeg stod med en agterfortøjning der ikke var gjordt fast på båden. Så var det om at være hurtig, vi lå allerede på tværs og Mette havde svært ved at holde forenden inde, jeg nåede dog at komme ombord, og vi måtte gå helt rundt og ligge modsat i den store sluse, der var plads nok. Igen var hjælpsomheden stor en tysker der havde fået lagt til lidt mere elegant, kom til og hjalp. Når vi lå der og vi sad og ventede på slusningen. pludselig dukkede et lille rundt hoved op ret tæt på båden, en sæl der også havde bestilt slusning, dagens lyspunkt. Kl. ca. 16 var slusningen slut og vi kunne sejle ud. Sejlede helt ind i den inderste havn, som ligger nærmest centrum og banegården, hvem stod parat til at hjælpe med fortøjning, den samme tysker som hjalp i slusen, det var hans hjemhavn, så han hjalp også med en nøgle så man kan komme ud. Havnen er aflåst, og vi fik også kode til toilet og bad. Noget at spise og så gider vi vist ikke mere i dag. Stadig ved godt mod trods genstidigheder.
Mandag den 16 juni.
Fik snakket med havnefogeden og han lovede at undersøge muligheden for at få tanket disel. Og i løbet af formiddagen kom han og fortalte han havde haft kontakt med tankbil og de ville komme ned i havnen i morgen kl 14.00. Gik på banegården og fik bekræftet at det var 17.49 at Maria, Bjarne og Sophie ville ankomme. Handlede på vej hjem, og slapede ellers af til vi skulle på banegården igen. På vej der ind igen var der ellers blevet liv i byen Tyskland skulle spille mod Portugal, gik forbi en stor plads hvor kampen blev vist på storskærm. Tyskland vandt. Maria og følge ankom planmæssig efter 6 timers tog tur. Spiste og ellers afslapning på båden.
Tirsdag den 17 juni.
Sov længe, og hyggede over morgenkaffe. Kl. 13 sejlede vi ind i bunden af havnen, fik kantet os ind ikke megen plads. Præcis kl. 14.00 holdt tankbilen der og vi fik 500 l disel på, kun lige godt 10 kr pr. liter. spiste frokost. sejled ud på plads igen. Gik der efter en lang tur i den indre by gågader og mange forretninger, der blev shoppet lidt. Efter at vi havde tanket, var der ikke problemer med start af motor. Spillede lidt Rommy om aftenen. Bjarne lod som om han ikke kendte spillet, og så vandt han de 2 første spil.
Onsdag den 18 juni.
Vågnede op til lidt småregn. Mette og jeg gik op og talte med brovagten på den første bro vi skulle igennem. Og han sagde god for at vi kunne komme igennem en halv time sener. Så vi lagde ud kl. 9.45 fra Wilhelmshaven og startede på den egentlige kanalsejlads på Ems-Jade-Kanal . Fik åbnet 18 broer i dag og gennem 4 sluser. Men alt er forløbet meget planmæsigt, nogle steder var det samme brovagt der enten på cykel eler i bil betjente flere broer og sluser. Og ellers gav han besked til næste brovagt om at vi ville værer fremme på den tid. Og der var klar når vi kom frem som eneste båd. Kun et par gange måtte vi vente den ene gang på to tog der skulle pasere, den anden gang fordi der er middagspause fra 12.30 til 13.30. Da vi nåede den sidste sluse før Aurich som vi havde sat som endemål i dag. Fik vi at vide at vi havde taget den med for meget ro og vi skulle havde noget mere fart på for at nå de 2 sidste broer før Aurich. Jamen sagde vi man må jo kun sejle 8 km. i timen, men med hans tilladelse blev vi nødt til at sejle 10 for at nå det inde lukketid. Man stopper med betjening af broer og sluser 17.30. Han var dog flink at ringe til den sidst brovagt og informere ham om at vi var på vej. Og 17.35 var vi ved den næstsidste bro, der blev åbnet og det samme blev den sidst der lå kort efter også. Vi takkede og kom godt i havn her i Aurich. Udover alle de broer der blev åbnet for os var der også en del faste vi skulle under. Og selvom vi havde lagt signalmasten ned, var der ikke meget plads under, især en gav sved på panden, der var ikke over 5 cm. luft. Vi fandt havnefogeden som oplyste at hvis vi kun lå en nat så var det gratis, dog skulle vi betale for strøm via en automat, og så skulle vi komme i morgen og fortælle hvor mange der havde været i bad. Toilet og badeforholden er de flotteste vi har set på turen, der er så galt musik. Har gået en tur i byen som virker meget charmerende og hyggelig.
Torsdag den 19 juni.
Mette og jeg gik ud og handlede lidt ind ved 9 tiden. Fik afleveret nøgle hos havnefogeden, han lovede at lige så snart han hørte motorene gå, så ringede han til den første bro som vi skulle starte med i dag. Det blev til 10 broer som skulle åbnes for os og 2 sluser i dag. Den sidste sluse her i Emden var godt nok speciel, en stor rund sluse med fire ind- eller udsejlinger. 4 millioner liter vand blev der lukket ind i den runde sluse og så kunne vi sejle lige igennem og ud på den anden side. Fik en plads her i Emden havn 10 euro skulle vi slippe hos havnefogeden. Vores strømstander virkede ikke og han ville ha´vi skulle flytte til en anden bro, men da han godt kunne se at det gad vi ikke rigtig, så kunne det også løses. Gik en tur i byen, de unge mennesker fik handlet lidt. Bjarne og jeg fik en Carry Wurst med pomfritter, pigerne mente ikke de var sultne, men åd dog godt af vores potioner. Tilbage til MorgenFruen fik lidt salat og spillede igen Rommy, det går ikke så godt for mig. Da vi regner med at ramme Holand i morgen så bliver min dagbog her på hjemmesiden nok lidt ustabil, da mit tyske net ikke virker mere, håber at ramme nogle havne med internet forbindelse.
Fredag den 20 juni.
Stod op til gråvejr, og ret blæsende. Men valgte alligivel selv om vi kunne se at vi skulle ud på lidt åbent vand, at lægge ud her fra Emden. Det første der mødte os var 3 broer der åbnede uafhængig af hindanden, først en fodgængerbro dernæst en vejbro og imellem dem en jernbanebro og vi skulle igenem dem alle tre på en gang.. Dernæst skulle vi sluses i den store Seesluse og dem har vi jo ikke gode erfaringer med, og det gik ikke bedre her. Måtte vente i næsten 4 timer, noget af vente tiden beroede vist nok på en misforståelse. Slusevagten troede vi lå uden for hvor vi blev forvekslet med en anden sportsbåd. Men til sidst blev vi sluset helt alene i den store kæmpe sluse. Det vist sig godt nok at der var nogen vind da vi kom udenfor, men det gik fint. Og kl. 16 lagde vi til i Delfziijl og så er vi i Holland. Fik betalt havnepenge 20 euro godt nok det dyreste indtil vider på turen, men så er der også fri strøm, bad og internet. Fik handlet lidt i en Lidel, den kender vi jo hjemmefra.
Lørdag den 21 juni.
Bjarne startede dagen med at lykønske sin mor med fødselsdags sang sammen med Sophie. Lagde ud fra Delfzijl med bange anelser da det første vi skulle igennem igen var en af de stor sluser, som adskiller det åbne hav med kanalerne. Men denne gang blev vi glædelig overrasket, der var både en stor og en lille sluse til sportsbåde og den lille åbnede straks da ankom. Lå det meste af tiden bag en stor flodpram fra Basel og kom med gennem broer med den. Ankom Groningen ca. 13. Gik en tur til centrum hvor der var stort marked og musik i gaden, handlede lidt på hjemvejen. Grillede og spillede rommy.
Søndag den 22 juni
Afgang Groningen kl. 8.10. Måtte vente temmelig længe ved den første sluse kom først igennem 9.50 sammen med 5 andre sportsbåde. Derefter gik det glat broer åbnede så snart vi var fremme, det samme gjorde anden sluse også. Og vi ankom til en lille by Burgum kl. 14.15. Vi fik nogle byger undervejs. Gik en tur i byen, menalt var lukket, søndag, så vi måtte på rov i køleskabet, hvor der heldigvis var nogle pølser og koteletter, så aftensmaden blev redet.
Mandag den 23 juni.
Alle var oppe ved 8 tiden. Klar til afgang 8.15, solen skinnede og det tegnede til helt godt vejr. Ingen broer der behøvedes at åbne og kun en enkel sluse, som var åben så vi kunne sejle lige igenem. Flot landskab at sejle gennem, flere store søer. Og efterhånden kom solen rigtig igennem og det blev en fin tur også hvad vejret angik. Ankom Lemmer kl. 13.00. En meget besøgt by af sejlere, flere store havne. Og vi fandt senere ud ad, da vi gik tur i byen, at der lå både langs kanalen gennem hele byen. Det er ligeledes en badeby, da den ligger lige ud til Iselmir, hvilket Maria og Bjarne benyttede sig af og tog en dukert. Vi fik også handlet lidt, og er så klar til at skulle ud på noget åbent vand i morgen. Vi nærmer os nu Amsterdam med hastige skridt. Så ingen hekse flyve her forbi.
Tirsdag den 24 juni.
Så er vi på nettet igen. Lagde ud fra Lemmer kl. 8.50. solskin og kun 3 i vind,det tegnede til en fin tur på Ijsselmeer. Var igennem den store sluse kl. 10.20. Fulgte et par store flopramme ned til Lelystad hvor vi via en sluse skulle pasere dæmningen som adskille Ijsselmer med Markermeer. Kom gennem slusen sammen med et par store flodpramme. Gik lidt længer syd på og så ellers stik vest og skulle ramme indsejlingen til Monnickendam. Halvvejs forsvandt det god vejr og nogle sorte skyer med en masse vind trak op, sigtbarhede blev også forringet, fandt dog en bøje at sejle på, dog lidt nordliger end beregnet, men det lykkedes at finde indsejlingen mellem øen Marken og faslandet. Men synes at vi var blevet gynget nok for i dag og søgte ind til Volendamm. Hvor vi ankom 16.10 lidt trætte, men dog ikke mere end vi skulle ud og kigge på byen, som viste sig at være ret spænende, hele havnepromenaden var spisesteder, cafer, suvinersbutikker, fiske og osteforretninger. Men lige bag ved denne promenade gemte der sig en meget hyggelig bydel med små flotte huse og smalle stræder og kanaler imellem. Her lå en båd fra Ålborg, som vi naturligvis måtte hen og hilse på.
Onsdag den 25 juni.
Så var det i dag at vi gerne skulle nå Amsterdam. Det gjorde vi også men efter lidt genvordigheder. Lagde ud 9.35, sejlede ned til Monnickedam, fandt også kanalen, vi har ikke rigtig noget kort over det sidste stykke. Mødte ret hurtigt en lille sluse som vi skulle aktivere ved at trykke på en knap, havde godt læst at 3.80 var laveste genemsejlingshøjde på denne kanal. Og broen vi skulle under for at komme ind i slusen, var bestemt heller ikke højer, så med det halve af båden inde i slusen, måtte vi meget hurtig havde lagt kalechen ned. Til alt held var vi så langt fremme at sluseportene kunne lukke bag os, og da vi skulle ned, gik det lige. Sejlede så lidt forkert og kom til en fast bro som vi bestemt ikke kunne komme under, men en flink mand som boede lige ud til kanalen fortalte at vi var sejlet lidt for lang lidt tilbage og til styrbord ind i en ny lille sluse. Så havnede vi på en meget smal kanal mødte nogle broer som skulle åbnes for os, en flink brovagt sørgede for at vi kunne komme igennem de tre næste. Genvordighederne var ikke forbi vi kom til nogle store maskiner som var igang med at uddybe kanalen og de fyldte hele kanalen i breden. Men efter en tid flyttede de sig og vi kunne pasere. Det viste sig at dette også var påkrævet for vi tog bunden fire-fem gange og desværre lød det ikke som mudder, ekkolodet viste eller 1..90 , men der må havde liget noget på bumden. Håber ikke skuerne har lidt skade. Sejlede gennem en helt lille by af husbåde, hvor de havde broer som de med snortræk kunne hive frem og tilbage over kanalen. Efter ca. 12 km på denne lillekanal kom vi ud på den noget bredere Nordhollænderkanal, som endte i en sluse og lige efter den lå Amsterdam centrum næsten. Lige om hjørnet lå Sixhaven , som vi havde planlagt at ligge i her i Amsterdam, fik en plads i en ellers tæt pakket havn. Havnefogeden havde travlt med at anvise plads. Vi ligger sammen med tre andre både med næsen in mod en bro, håber på at få en rigtig pæleplads i morgen. Da vi havde fået betalt og lidt frokost, gik Mette igang med at udnyte vaskemaskinerne her i havnen, vi andre slappede af. Var ude at handle lidt ind til aftensmaden. Om aftenen tog vi færgen over, sejler kun fem minuters gang herfra havnen. Den sejler vist nok fire gange i timen, det er gratis, og vupti er vi ved hovedbanegården og i centrum af Amsterdam. Byen skuffer bestemt ikke meget spænende og vi glæder os til at udforske den nærmer de næste dage.
Torsdag d.26 juni.
Benyttede os af at vi ikke skulle sejle i dag, så sov lidt længe og hyggede med morgenmaden. Først over middag tog vi færgen over, Maria og Bjarne valgte at gå på shopping. Besøgte den store katolske kirke, meget flot. De næste to vi forsøgte at besøge var lukkede, Så det endte med at vi havnede i Red Light Distrct, jeg blev holdt i kort snor, men man har det lov at kigge og forøvrigt er det et meget charmerende kvarter. Travede rundt og kiggede på huse, mennesker og forretninger. Vendte tilbage til båden efter at havde handlet lidt, ved 19.00 tiden. Maria og Bjarne vendte først tilbage kl 21.00. Solskin og fint vejr.
Fredag den 27 juni .
Tog færgen ind til centrum, de sejler næsten hele tiden, højest 10 minutter har vi ventet og så er de gratis.. Besøgte først Amstelkring Museum. De to nederste etager går man rundt i en købmandsbolig fra 1663, og pludselig på tredie sal står man i en katolsk kirke, som købmanden indretede her på loftet, da katolicismen blev forbudt. Fra den ene da til den anden gik Holland i 1578 fra at være katolsk til at blive protestantisk. Katolikkerne blev dog tålt, og måte gerne samles bare de gjorde det i det skjulte. Der for byggede den rige købmand Jan Hartman dette hus og indrettede de to øverste etager som kirke med alt hvad der hørte til orgel , alter og kirkestole med plads til et par hundrede mennesker, de fleste dog stående. Derefter vandrede vi ud til Van Gogh Muset, det var så vores kulturelle dag i Amsterdam. Tog en Taxa tilbage til hovedbanegården, det var i sig selv en oplevelse, flere gange svingede nålen mellem 80 og 90, med fodgænger, cykler, biler og sporvogne fløjtende om ørene. Trætte tilbage på båden.
Lørdag den 28 juni.
Vandrede vi ud til en kanalrundfarts båd, hvor man undervejs kunne spise alle de pandekager man kunne, blev enige om at de ikke kunne måle sig med mine, tilgængæld var der nok 25 forskellige slags fyld man kunne vælge imellem . De var ret tykke og bastante, Mette og jeg kunne kun sætte hver 2 til livs. På vej hjem besøgte vi en marineforetning, som vi havde fået anbefalet, fik købt et kort som vi manglede og noget stævnerørs fedt. De gamle slappede af resten , de unge var selvfølgelig i byen. Har vist ikke fået fortalt at båden fra Ålborg som vi mødte tidlig, dukkede op her i Sixhaven, havde ændret mening og vi har haft nogle hygelige stunder med Lars Peter og Gudrun. De har haft båden liggende i Holland de sidste 6 år og tager så ned og sejler et par måneder hvert år. Så der var mange gode råd at hente.
Søndag den 29 juni.
Var med færgen over ved middagstid. Fandt Chinatown og et ret stort marked. Kiggede på byen. Tog om aftenen alle fire ind og kiggede lidt mere på Red Light Distrect . blev enige om der var rigtig mange unge flotte piger, kun meget få så lidt slidte og afdanket ud. Endte på en bar, hvor vi fik smagt en White Russian. Sidste båd hjem 23.47
Mandag den 30 juni.
Havde elers truet med at vi skule forlade Amsterdam i dag, men bøjede mig og vi bliver en dag mere. Tog færgen over, og var enige om at en rigtig kanalrundfart, var en god måde at afslutte vores Amsterdam ophold på. Turen tog 5 kvarter, vi fik st meget af Amsterdam fra vandsiden, og fik en masse god information. fik blandt andet at vide at man regner med at kanalerne her er 3 meter dybe, 1 meter mudder, 1 meter cykler og en meter vand. Hyggede om aftenen med rommy og nogle små skarpe.
Tirsdag den 1 juli.
Afgang fra Amsterdam kl. 8.00. Sol og næsten ingen vind. Fik krydset fint over i det store havnebassin, hvor der ellers er livlig trafik af færger, flodlægtere og turistbåde. Kom igennem den store Oranjesluse kl. 9.00. Efter at være kommet ud af havnen gik vi ned til Muiderberg og fulgte den gamle kystlinie mellem det store indæmmede Flevoland og fastlandet. Et meget flot og varieret landskab. Med et rigt fugleliv, så blandt andet Sølvhejre og Storke. Ved Slusen i Nijkerk, lå igen båden fra Ålborg, og vi fulgtes med dem vider mod Elburg. Lars Peter havde nær fået os lokket på afveje, der lå et stort uddybningsfartøj, og han ville skære et hjørne inden om, jeg tænkte at hvis han kunne med en båd der stak 1.60 så kunne vi også. Pludeselig tabte vi fart og jeg fik kigget ned hvor vandplanterne stod helt oppe i vandkanten, der var dog stadig 2 m vand. men hurtigt fandt vi ud i sejlrenden igen og efter et par bak frem og tilbage igen, fik vi befriet skruerne for vandplanter. Kl. 16 ankom vi til Elburg sejlede helt ind i bunden af havnen, og stor var vores overraskelse, der lå Nessi V og Jytte stod og vinkede lige så overrasket. Nessi V var båden fra Rungsted som vi fulgtes med et stykke mod Berlin sidste år. Vi vidste godt at de var i Holland, men at skæbnen ville at vi lige skulle vælge den samme havn. De havde ligget her nogle dage, Henning var i Danmark efter bilen, det er meningen at deres båd skal blive i Holland. Den er sat til salg og så vil de havde en mindre, som også skal ligge her i Elburg. Rart at få snakket noget dansk med andre både, vi har næsten ikke set dansker og så ligger vi pludselig 3 danske både i havnen. Maria og Bjarne stod for maden, fik dejlig lasange.
Onsdag den 2 juli.
Lagde ud fra Elburg kl. 9.35, efter at havde sagt pænt farvel til de to danske både. Det første stykke gik fint. Lidt problemer havde vi dog da vi kom ud i Ketelmeer med at finde den afmærknig som vi skulle følge. Det lykedes dog det var nogle foholdsvis små rød og hvide pæle. Da de sluttede skulle vi et stykke til styrbord og så skulle vi kunne komme ind i Ramsdiep, der var dog spærret på grund af nogetg broarbejde, så vi måte et godt styke den modsate vej og kunne så komme ind ved Schokkerhaven. Re4sten af turen til Meppel gik fint, lige før indsejlingen til havnen, lå der en tankbåd, og vi fig fyldt op med disel. Fik igen en fin plads i havnen. Fik snakket lidt med nabobåden og blev forvisset om at vi kunne sejle den vej som vi havde fundet. Mulighed er først opstået efter at man har lavet styke ny kanal for to år siden. Var en tur i byen, Mette fik købt ikke mindre end to ny kjoler, vi skal nemlig til bryllup hos Mette og Casper når vi kommer hjem.
Fredag den 4 juli.
Lagde ud fra Veenoord kl. 9.00 , fulgtes med en tysk båd som også havde overnattet her. Mange broer der skulle åbnes, samme fremgangs måde som vi havde oplevet tidliger en brovagt klarede flere broer og sluser, så snart han eller hun havde lukket efter os, var det afsted på cykel. knallert eller bil til den næste for at være klar her. Men det tager alligevel tid og man kommer ikke så hurtig frem. Der er også en times middags pause, hvor man pænt må ligge og vente. Ved en sluse fik vi at vide at vi kun havde en halv time at sejle endnu, så holdt man fyraften kl. 16.00. Igen var vi heldige med vores tyske følgeskab, de fik forhandlet sig frem til lidt overarbejde så vi kunne nå frem til en havn i Ter Apel. Glade var vi da vi jo havde ligget uden strøm sidste nat, og også manglede vand. Men glæden varede kort da vi kom frem til havnen, viste det sig at der skulle paseres en bro med gennemsejlingshøjde 2.90. Men i havn ville vi meget gerne, og da vi allerede havde sejlet med kalechen nede for at passerer en stribe broer på 3.70 til 3.75 og en enkel på 3.50. Ja så var der ikke andet at gøre end at prøve at lægge vindspejlet ned, det har vi ikke prøvet før, og det er vist også længe siden det har været nede. Men det lykkedes og så kunne vi lige snige os under, med mig liggende på knæ, som styrmand. Og skønt var det at komme rigtig i havn, selvfølgelig skulle det efter en meget varm dag blive regnvejr om aften, og med en åben båd, måtte vi havde hynder og andet fjernet. Efter et bad til alle fire, fik vi hygget og spillet lidt rommy. Og Bjarne fik bestilt togbillet hjem til i morgen fra Haren. I dag 9 sluser og 21 broer der skulle åbnes. En meget spæende og flot tur i dag, på et stykke helt ny kanal, kun to år siden det blev åbnet, og denne nye kanal har gjordt at vi kan gå fra Meppel og af Hoogeveenche Vaart og kommer over til Haren Rütenbrock Kanal og ind i Tyskland og slipper for at skal helt op omkring Gronningen. Det har været en smal kanal med mange sving, et lang stykke gennem en højmose, hvor i der lå en museumspark, hvor man viste hvordan man gravede tørv i gamle dag, med tip vogne tog og meget andet.
Lørdag den 5 juli.
Så er vi fast på nettet igen, tilbage i Tyskland. Der skal nok komme lidt fra den sidste uge. Ligger nu i Haren lige for enden af Haren-Rütenbrock Kanal i Dortmund-Ems.Kanalen. Efter et par hektiske dage, hvor vi gerne ville nå så langt så muligt, med Maria og Bjarne, før de skulle på et tog hjem og starte på arbejde på mandag. Også dagen i dag har været hektisk vi skulle ellers kun sejle ca. 20 km. for at nå her til Haren, hvor de havde bestilt billeter hjem med afgang 14.42. Gik ud fra Ter Apel kl. lidt i 9 sammen med 5 andre både. og var fremme ved første sluse kl. 9 hvor man starter med betjening af broer og sluser. Første sluse gik nogenlunde glat selv om det var den mindst mekaniserede sluse vi havde set på turen indtil nu, det var med håndkraft, og sluselemmene måtte hjælpes med en lang stang med en krog på. Kort efter drejede vi ind på Haren-Rütenbrock Kanal of paserede kort efter grænsen til Tyskland, på denne kanal er næsten alle broer og sluser fjernbetjente, og der var temmelig lang ventetid ved de næste broer og i tredie sluse gik det så helt galt,vi lå 5 både inde slusen og der skete ikke noget. Efter en times tid kom en elektrikker som mente at vi var kommet til at trykke på stop og alarm knappen, hvilket naturligvis ikke passede, vi kunne måske med en fender være kommet til at ramme en snor som så kunne havde udløst stoppet. Når vi kom vider med nogen forsinkelse og helt galt gik det så ved den sidst bro i Haren, der lå to både, de havde allerede ventet 2 timer, broen var gået i baglås og kunne ikke åbne, man ventede på en elektrikker, vi valgte så at gå ind til kanalbredden og fik losset Maria, Bjarne og Sophie samt bagage af og sendt med en taxa til banegården, da taxaen kom var der en halv time til tog afgang. Efter vi havde ventet tre timer skete der pludselig noget, broen gik op og vi kunne komme vider. Det kunne vi takke et par tysker i de andre både for, fortalt de da vi alle kom i havn her i Haren ingen gad sejle vider i dag. De fortalte at de til sidst havde ringet og truet med at henvende sig til pressen, og pludselig kunne der godt komme to montører, som bare åbnede en kasse, skubede lidt til en kontakt, og sørme så kunne broen åbne. Lidt trætte og en oplevelse riger var vi i havn her kl. 17.15. Efter i dag at havde paseret 6 sluser og 12 broer der skulle åbnes for os. Gik en kort tur i byen og købte en pitza med hjem på båden. Så er vi alene igen.
Søndag den 6 juli.
Tog en overligger dag her i Haren, synes vi har sejlet lidt rigeligt på det sidste. Mette fik gjordt lidt ren inde døre og jeg fik vasket båden udvendigt. Men måtte begge give op over for varmen, meget trykkende og det endte da også med en ordentlig byge og torden til aften. Gik en tur i byen men alt var lukket. Var inde og se den store Dom kirke her i byen.
Mandag d. 7 juli.
Afgang Haren kl. 9.00. Fint vejr, trods lidt temperatur fald. Kun 3 sluser, men de har tilgændgæld været meget store. De to første var åbne da vi og kunne sejle lige ind. Den første var vi alene, i den næste lå der allerede en sportsbåd Et stort apperat at sæte igang for os alene. I den anden blev vi sluset 7,5 m op. Ved den tredie måte vi vente lidt, men ret hurtigt blev den også passeret. Lidt mærkelig, nu skal jeg også til at arbejde i sluserne, medens vi var 4 fire ombord, kunne jeg bare stå og lege kaptajn med hænderne i lommerne. Men det er nu gået fint. Efter ca. 40 km. skulle vi ifølge Ole Kofoded Olsens bog Sejlads på de Nordtyske Vandveje, kunne passere en gammel åben sluse på styrbords side og så skulle der ligge en havn i en lille sidekanal, Vi fandt også hullet og der var også en lang anlægsbro, med udlukkende lokale både, der var ikke et menneske at se, strømstikkene var der hængelås for, broen var også indhegnet og dørene ud var låste. Så vi blev enige om at her følte vi os ikke så velkommen. Kunne lige nøjagtig få vendt rund, omgivet af mudder og andemad. Sejlede ca. 1 km. tilbage til en anden sidekanal, hvor vi havde set der lå både, og fik også en fin plads langskibs. Strøm, vand og fine toilet og bade facilitetter. Spurgte en ung mand om indkøbsmuligheder, 3,6 km. sagde han, men han ville gerne køre os, en halv time fik vi at handle i, så holdt han parat og kørte os tilbage igen. det kan man da kalde service. Gik en tur langs kanalen i en skov med masser af fuglesang foroven.
Tirsdag den 8 juli.
Vågnede op til regnvejr, det er nok kun byge blev vi enige om, og lagde ud kl. 9.00. Vi fandt sener ud af at det var en meget lang byge for den fortsatte trøstesløs hele dage. Når men 5 timer som vi havde fået at vide at det ca. tog til Recke, det klare vi vel også i lidt regn. Hvad vi ikke havde taget højde for var at vi kom til at ligge og vente 1 time ved den første sluse, og så kom vi til at ligge efter en flodpram der sejlede med oli. 5 km i timen og en evighed med at komme ind og ud af de 6 sluser vi skulle paserer i dag. Godt 30 km. havde vi tilbage af dene kanal Glade var vi da den fortsatte af Dortmund Ems Kanalen og vi i Bergeshövede kunne dreje ind på Mittellands Kanalen, og få lidt mere fart på de sidste 12.50 km. til indsejlingen til Recke Yacht Haven. Fik en fin plads lige neden for klubhuset. Ankomst godt våde og trætte kl.18.35, så det blev lidt mere end de 5 timer. Da vi var i klubhuset og betale havnepenge, mange havne her er det 1 euro pr meter båd også nogen steder plus strøm., viste sig at der var grilaften kød, pølser og salat for 8 euro, så det kunne vi ike stå for. Og slap så også for at skulle igang selv. Nu er vi de sidste to dag på Dortmund Ems Kanalen blevet hævet 42.5 m. op, det meste i en sluse har været 8 meter. Men alt er forløbet glat. Og vi er stadig gift.
Onsdag den 9 juli.
Vågnede igen op til regnvejr, blev enige om at give det en chance, men da det stadig regnede kl. 11 blev det til en overligger dag her. Ved 13 tide blev det dog tørvejr og vi valgte at gå en tur til byen og få handlet lidt. Godt en kilometer skulle der være, men da vi valgte at gå i den forkerte retning blev der nok nærmer 3 km. Hjem valgte vi vist heller ikke den lige vej og rygsæk og bærepose blev meget tunge inden vi nåede MorgenFruen. Det er også blevet meget lummert. Og i skrivende stund regner og tordner det også. Mette har sat et par vask igang, det kneb efterhånden med rent tøj. Der er lovet bedre vejr i morgen så satser på at vi skal vider.
Torsdag 10 juli.
Gråvejr men tørvejr. Lagde fra Recke 8.45. Mittellands Kanalen er meget lige og nok også lidt kedelig, men helt rart er det at kunne sejle uden at tænke på sluser eller broer der skal åbnes. Efter en times tid kom solen, og det blev meget varmt. Fremme i Bad Essen kl . 13.30 . 50 km. tilbage lagt. Det er en fin lille havn med de faciliteter vi har brug for. Gik en tur efter frokost ind til centrum en meget hyggelig bymidte med store gamle bindingsværks bygninger. Et hyggeligt torv hvor der var torvedag. Besøgte to kirker, den ene meget ny og moderne, den anden gamel og flot. Fik handlet lidt i Aldi på vej hjem. Og vi var ikke så meget mere end lige kommet hjem, så brød der et uvejr løs, med kraftig blæst, torden og voldsom regn. Fik travlt med at lukke ned alle vegne. Men nu er der ro på igen og jeg vil sige godnat til alle der følger os.
Fredag 11 juli
Lagde ud fra Bad Essen i flot sommervejr kl. 8.30 Fin tur der er livlig trafik på kanalen af store flodlægterer, mødte mange og måtte også overhale et par stykker. Ankom Halen Mindener, igen en fin lille havn kl. 11.50. Slappede lidt af i midagsheden. Gik sener en tur og fandt et Netto fik handlet lidt. Og tilbage til båden, hvor Mette gik igang med at vaske, der var to maskiner, så det svandt lidt på vasketøjet.. Efter at havde grillet og spist til aften , gik vi en lille tur langs kanalen, søgte lidt ind i landet og kom igennem en meget charmerende landsby, med en lille kirke og nogle meget store velholdte bindingsværks gårde. Der hang på næstene alle husene nogle fine tavler der fortalte at man her havde vundet ringridningen i det og det år. Tilbage til Morgenfruen. Jeg for læst noget på turen er snart færdig med anden bog af Stieg Larsson, Pigen der legede med ilden. Det har begge været bøger på 600 sider. Så i får ikke mere i dag, skal havde slutningen med.
Lørdag den 12 juli
Fint vejr, afgang Halen 8.20. Særpræget efter nogle kilometer at sejle over floden Weser på en 375 m lang og 24 m. bred akvædukt og se floden løbe 10 m. under os. Stadig en fin tur på Mittelandkanalen efter ca. 40 km anløber vi Idensen Yachthafen, igen en fin havn. Kort før havnen havde vi set nok 10 Røde Glenter kredsende over os, flot syn. Ankomst 12.00. Efter at havde betalt havnepenge, så vi pludselig en flok Storke kredse over havnen. og vi gik på opdagelse i byen og fik at vi at der på kirken var en storkerede, fandt den også, men var tom. Om aftenen gik vi igen en tur for at besøge reden og der var gevinst to storke, og pludselig ankom en til og en til seks var der ialt. Fik nogle gode billeder.
Søndag den 13 juli-
Afgang kl. 8.35 vores mål i dag var egentlig Sehnde, men da vi fik kigget nærmer var det kun for både indtil 8.50 m. Tog istedet Yachthafen List i Hannover som vi ankom 11,15. Ligger lidt uroligt hver gang der paserrer en pram i kanalen. Gik en tur ind mod centrum, Hannover er en stor by godt en halv million indbygger. Blev fristet af en Thai restaurant hvor vi gik en meget velsmagende og rigelig ret for 5.50 euro. På vej hjem brød et gavaldigt torden vejr ud og vi måtte stå i tørvejr ca. en halv time, før vi kunne fortsætte vores tur. afslapning i båden klar til at se finalen. Fik en sludder med Lars i mobilen, de ligger i Kappeln, men søger mod Lübeck sjovt hvis vi kunne mødes.
Mandag 14 juli.
Så tog vi bid til af Mittellands Kanalen. Havde ellers snakket om at ´tage en overligger dag her, da der var lovet regnvejr. Men da vejret så lovende ud, lettede vi efter at havde været en tur i Aldi og handle. Afgang kl. 10.00, efter en halv kilometer kom vi i tanke om at vi havde glemt at aflevere nøgle, så omkring. Havnefogeden stod og grinede og tog imod nøglen med en bådshage. En kilometer før den store sluse i Anderten indhentede vi flodpram og en sportsbåd, som havde liget i samme havn som os. Da vi kom frem til slusen lå der yderliger 7 både og ventede. Men til alt held var der plads til alle. Vi fik kun lige bagenden med ind, men der var også nogen der havde frådset lidt rigeligt med pladsen. 14.70 m . blev vi sluset op. Resten af turen gik fint, det holdt tørvejr, og solen kom endda frem. Vi valgte at sejle lidt op af stikkanalen mod Salzgitter. Hvor vi ligger i Wedtlenstedt i en havn der er anlagt i en kunstig grøn lagune, meget fredelig. Havnefogeden, som vist også er krofatter, lå og sov udenfor på en solvogn, tror han havde fejret Tysklands sejr lidt rigeligt i aftes, for han spugte om vi ikke kunne vente med at anmelde til i morgen for han holdt rolig mandag. Gik som sædvanligt en tur i den nærligende lansby. Ankom forøvrigt kl. 15.30 , havnen hedder også Heidanger.
Tirsdag den 15 juli.
42 års bryllupsdag, stod op til flot solskin, havnefogeden havde sørget for frisk morgenbrød. Og jeg havde lovet Mette at vi ikke skulle sejle idag. Gik en tur til lansbyen i den modsatte retning af går, og her lå et pænt stort supermarked, så vi fik handlet lidt, ellers afslapning. Havde inviteret fruen med op at spise på den helt fantastiske terrasse hvor man i blandt palmer og et hav af andre store planter og blomster følte sig hensat til sydens sol.. Fik en dejlig middag og da Mette ikke kunne spise om, kom ejeren og sagde at var da synd med den gode mad, om hun ikke ville havde med, hvorefter han gik med tallerknen og kom tilbage med en fin pakke i staniol.
Onsdag den 16 juli.
Afgang Heidanger kl. 8.15, efter at havde hentet vores morgenbrød og afleveret nøgle. Igen flot sommervejr. Sejlede tilbage til Middellands Kanalen og sejlede de sidste 17 km. inden vi sejlede ind på Elbe Seitekanalen. 426 broer nåede vi at paserer under på Mittelands Kanalen, vi har ikke talt dem, men de var numereret. Ca 39 km oppe af Elbe Seitekanalen fandt vi Wittinger Sportshafen. Man var ved at udbedre gæstebroen, men blev anvist en fin plads inderst i havnen. Og vi havde ikke en gang fået fotøjret før en af håndværkerne på klingende dansk råbte at det var godt vi kom og kunne hjælpe. Han havde boet her nede i 40 år. Og var så vidt vi forstod lidt medejer af havnen. Det er blevet meget varmt op af dagen og vi valgte at gå en lille tur i den nærligende skov, hvor der var dejlig skygge. Så en masse forskellige sommerfugle. Lige nu er klokken 21.30 og der er ved at være en behagelig temperatur.
Torsdag den 17 juli.
Det er rigtig blevet sommer, stod igen op til en flot dag. Spurgte vores danske ven i havnen, hvorlangt der var til hvor man kunne købe morgebrød. 5 km. men vi kunne da bare tage hans bil, en helt ny Passat. Jrg synes hjælpshed og venlighed er meget stor i Tyskland, tror godt vi kunne lære lidt. Efter morgenmad, kastede vi fortøjningerne kl.9.25. Lovede at anbefale havnen hvor vi kom frem. 11.40, var vi fremme ved den store sluse i Uelzen, kom med næsten med det samme, sammen med en stor flodlægter. 23 meter blev vi sluset ned, det er det meste vi har prøvet i en almindelig sluse. Men det gik nemt, det er så smart så pullerterne følger med ned. 13.45 ankom vi Uelzen, gik en meget lang og varm tur ind til centrum, fik handlet lidt i en Lidel på vej hjem.
Fredag den 18 juli.
Stod igen op til fint vejr, næsten for varmt, men må jo ikke klage over sommeren. Afgang Uelzen kl. 8.35. Vores bagbordsmotor er begyndt at drille, er gået død et par gange når vi kommer ned i fart, og det er selvfølgelig på de mest ubelejlige tidspunkter, når man har brug for at kunne manøvrere med motorerene. Ankom det store Schiffshebewerk Lüneburg-Scharnebeck. kl. 12.05. Havde dårligt nok nået at fortøjrer på ventepladsen, før det lød i højtaleren at de ventene sportsbåde kunne sejle ind, når en turistbåd havde været ude og vende. 38 meter ned på ca. 3 minutter, det er nu anden gang vi prøver en sådan elevator, men ikke mindre imponerende denne gang. 12.40 var vi vider og kunne tage de sidste små 10 km. på Elbe-Seitekanalen. Det korte stykke på Elben i kraftig modstrøm, hvorefter vi drejede ind på Elbe-Lübck- Kanalen, og ankom Lauenburg kl. 14.10, den lille søde havnefoged anviste plads, er meget øm for sine broer, så det er ikke lige meget hvor man ligger. Gik tur i varmen og handlede i Edeka.. Efter aftensmaden gik vi igen en tur i gamle bydel, synes ikke der var synlige skader efter oversvømmelsen sidste år, hvor vandstanden havde været 9.80 over daglig vande.
Lørdag den 19 juli.
Ville tanke før vi folod Lauenborg, fik at vide at efter 9 kunne vi komme til, dog dem der lå og spærrede kom først væk 9.30 . Vi kom ind og lå klar, Mette var hos havnefogeden og sagde at vi var klar til at tanke, men pludselig synes vi ikke hun var så sød længer, hun havde travlt med at rydde borde, pudse vinduer, og først efter en halv time passede det damen at give os disel. Dette bevirkede at vi ikke nåede en slusning og først kom igennem kl 11.55. Ankom til en ret fyldt havn i Möllen kl 16.05 , fik kantet os ind langskibs med meget lidt plads for og bag. Det var meget varmt og nød lidt koldt at drikke i klubhuset medens vi ventede på havnefogeden. Gik et par ture i byen, fik hilst på Naren, som jo er byens vartegn.
Søndag den 20 juli.
Afgang Möllen kl .8.40. Vores motor, som drillede lidt, har opført sig pænt de sidste par dage. Ventede ca. 1 time ved den første sluse, hvorefter vi blev samlet 5 både og de næste 4 sluser blev klaret næsten uden ventetid. Havde telefonisk kontakt med Inga og Lars som også var på vej til Lübeck. Klokken ca. 13 ringede Lars og sagde at de lå i Hansa Hafen næsten midt i Centrum og de prøvede at holde en plads. Klokken 14.50 var vi kommet gennem Lübeck og anløb Hansa Hafen, Lars og Inga plus Sofus tog imod og hjalp med fortøjning. Efter en velkomst drink gik Mette og jeg en tur i byen, var selvfølgelig inde at se Marinen Kirche, fantastik flot. Grillede samen med Inga og Lars om aftenen, rart at møde nogen hjemme fra.
Mandag 21 juli
Ligger stadig i Hansahafen, men det er godt nok den dyreste havn vi har liget i på hele turen 53 euro måte vi slippe for to nætter. Og den centrale beliggenhed er det eneste positive der kan siges. Temmelig ringe sanitære forhold. Ud over Inga og Lars hjemmefra ,ligger der yderliger en båd fra Karrebæksminde, Pia og Lars venner til Inga og Lars. Har gået ture i Lübeck, stadig meget fint sommer vejr. Om aftenen hyggede vi alle 6 på MorgenFruen. Pia og lars gav Irsk-kafe. Blev alle tre både enige om at sejle ud til Tierhof Insel i morgen.
Tirsdag den 22 juli
Mette og Inga stod tidlig op for at blive klippet. Sejlede samlet ud lidt i 12, de to sejlbåde skulle havde åbnet en vejbro som åbnede kl. 12. Tog anden indsejling her til Teerhofinsel og var forbi og kigge på alle tre klubhavne, men valgte Stettiner Yacht-Club, da vi her kunne komme til at ligge alle tre både samlet. 13 euro det var lidt mere humant. Mette og jeg lånte cykler i havnen og kørte til Bad Schwartau, gik rundt og kiggede på byen, fik handlet lidt. Om aftenen grillede vi samlet på broen, havde en meget hyggelig aften, med god rødvin, irsk kaffe, Averna. Og en 60 årig kirsebærvin som Lars havde fundet i sin mors hus som de er ved at rytte, slet ikke dårlig.
Onsdag den 23 juli.
Pia og Lars forlod os ville videre, trods vejmeldingens trusler om meget vind, var dog heller ikke kommet længere end til Trawemünde, fik vi sener at vide. Vi andre 4 plus Sofus gik tur og havnede igen i Bad Schwartau. Mette og Inga fik været på sko udsalg. Spiste sammen i Ann, Inga og Lars båd.
Torsdag den 24 juli.
Startede dagen med at synge fødselsdags sang for Inga. Stadig flot vejr, men stadig for blæsende til at vi vil videre. Inga og Mette cyklede ud og handle. Lars og jeg forsøgte at finde et troede vi stort Marine Center. Det viste sig da vi fand det, at være ret lille og vi gik skuffede hjem. Om eftermidagen tog Mette og jeg bussen ind til Lübeck og snusede lidt rund, spiste på Thai restaurant. Om aftenen grillede vi på MorgenFruen. Inga gav fødselsdags kage.
Fredag den 25 juli.
Stod igen op til fint vejr, det er jo efter hånden ved at blive en selvfølge. Om eftermidagen cyklede Mette og jeg den modsatte vej end Lübeck og havnede ved et meget stort indkøscenter. Fik forvillet os ind i Ikea, hvorfra vi nær aldrig havde fundet ud igen. Fik handlet lidt i en stor Rewe. Sener på dagen tog Inga og Lars samme tur. Fik besøgt den søde kvindelige havnefoged for sidste gang, og da hun hørte at ville sejle allerede kl. 7 næste, gav hun hånd til farvel med håbet om at se os igen til næste år. Drak aftenkafe hos Inga og Lars med jordbær grød til.
Lørdag den 26 juli.
Afgang lidt i syv, som noget nyt regnede, men kun lige da vi lagde ud. Og inden vi nåede Trawemünde skinnede solen. Der var lidt bølger da vi kom ud, mest foran for tværs. Men efter et par timers sejlads tog de af, vinden løjede af og vi kom i læ af Femeren. Kl. 13 ankom vi Burgstaake, der var god plads. Og da Inga og Lars kom noget sener, de havde sejlet for sejl det meste af vejen, fik de plads lige ved siden af os. Lars og jeg var naturligvis på besøg i marinebutiken, og sørme om Lars ikke fandt en luftventil, som vi jo har mistet på turen. Den havde ligget i flere år og ventet på mig sagde ekspidienten, så vi kunne finde en god pris. Jeg ville dog lige ned og måle efter, men da størelsen næsten passede, så skal jeg op og forhandle i morgen. Hyggede med Lars og Inga sidste aften, de vil nordpå i morgen.
Søndag den 27 juli.
Stadig sommer, Inga og Lars drog af ved 10 tiden. Vi vandrede hele vejen af stien til Sky og fik handlet lidt. En lang og varm tur, og jeg måtte da også lige ha´ en lille morfar. Venter Jeannie og pigerne herned i dag. Var i marineforretningen og fik købt luftventilen, den stod til 36 euro, jeg bød 20 han synes 30, så vi mødtes ved 25. Var om eftermiddagen på besøg hos Frank og Annelise fra Kulhuse. Nogen vi mødte første gang Lauenburg og siden er stødt på i havne og sluser. Og de ligger så også her i Burgstaake. Jeannie og pigerne ankom først kl. 20.30. Fik lidt at spise og gik tidlig til ro de var trætte efter turen og varmen.
Mandag 28 juli.
Medens pigerne gik på besøg i Ubåden, gik Mette og jeg tur i Burg, vi havnede helt ude ved Sky igen, fik købt nogle katoner sodavand, Averna og lidt andet godt. Tog en taxa tilbage. Om eftermidagen var jeg med pigerne i et stort hoppe-legeland, meget sjovt , men meget varmt. Kigger en del på vejrudsigter, for at se hvornår vi kan tage det sidste stykke af Østersøen.
Tirsdag den 29 juli.
Sov lidt længe og slappede af om formiddagen. Omkring midagstid besluttede vi at det skulle være i dag at vi skulle videre, men vi havde lige dyst på en meget flot minnigolfbane der skulle klares først. Så først klokken 14 kastede vi fortøjningerne og lagde kursen mod Nysted. Nogen vind og bølger , men begge dele aftog jo nærmer vi kom Lolland. Fantastiks at sejle gennem vindmølleparken. Ankom Nysted kl. 19.00, fik en fin plads. Så skal vi til at vænde os til danske havnepenge 160.00 kr. og så skal der yderliger betales for strøm, vand og bad. Mette og jeg gik en tur til søen og iagttog Skarverne i den store koloni midt i søen. Rart at være på dansk jord igen, selvom det er langt flest tysker der ligger i havnen
Onsdag den 30 juli
Tog en slapper dag i Nysted. Fik handlet lidt i brugsen, fik også besøgt en stor genbrugsforretning. Og ellers nød vi det gode vejr og den hyggelige by. Om aftenen havde vi fin underholdning fra en af havnecaferne, en trio der underholdt med alle gamle numre fra Kim Larsen, John Mogense og mange flere.
Torsdag den 31 juli.
Afgang Nysted kl. 6.00. Kun Mette og jeg var vågen, resten af besætningen sov videre. Fin sejlads hen til Guldborgsund og gennem Guldborgsund, kunne lige med masten lagt ned snige os under broen i Nykøbing Falster og i Guldborg, begge står til en gennemsejlings højde på 4 m. Gik ind til Femø, men havde ikke taget højde for at der var festival og godt fyldt op i havnen, så vi valgt at fortsætte til Vejrø. Nogen vind og bølger det sidste stykke. Ankom Vejerø kl. 13.00, masser af plads, men det tror pokker med de priser 450 kr. for både op til 15 meter. Det er ikke her man skal blæse inde en 8 dages tid, i hvertfald ikke for folkepensionister. Men en flot og spænende ø. Og der er godt nok postet nogle penge i øen, har læst at 100 millioner ikke kan gøre det. Har været rundt og kigge, de dyreste drivhuse jeg har set. Besøgt den gamle kirkegård. Og i morgen skulle det så gerne være det sidste skridt hjem, så har vi næsten også været væk i 2 og halv måned.
Fredag den 1 august.
Trods ret blæsende lettede vi alligevel fra Vejerø 9.20. Fplkepentionen rækker ikke til to nætter her. Fin tur med vind og bølger agten ind. Karrebæksmindebroen kl. 11.00. Natasha klarede den næsten til Karrebæksminde, men måtte så lige ofre en gang havguden, så var hun ellers nogenlunde frisk igen og helt godt var det da vi kom ind på det rolige vand på Fjorden. Vi andre nød også det sidste stykke i ro og fred. Fik lidt orden på fortøjninger og fender. Da vi nåede Nolds 11.45 havde der lige lagt sig en gæstesejler fra Nykøbing F. på vores plads, men de var hurtig til at flytte og MorgenFrun kom ind på sin vante plads. Flere kom og bød velkommen hjem, dejlig at føle at man har været lidt savnet. Så sluttede vores sommertugt 2014 til Amsterdam, 1024 sømil er tilbagelagt 61 sluser passeret og et hav af broer er blevet åbnet for os. Mange gode oplevelser og minder der skal fordøjes.
Hej super fortælling, hvad er gennemsejling højden fra Wilhelmshaven til Lemmer,, Mvh Jakob
Hej Jakob godt at du kunne lide at læse om vores tur. Men hensyn til gennemsejlingshøjde, kan jeg sige at vi er ca. 4 m. og havde ikke problemer med faste broer, men mange blev åbnet for os. Mvh.
Hej. Mødte Jer, hvor I sejlede ind i Stettinerhaff og vi ud. I kunne jo havde fået “vandvejen til Berlin”, nu, hvor vi er på vej hjem. Men det må vente. God tur